VFA – plan (alternatief mobiliteitsplan voor Zele)

*(V.F.A. = voetgangers, fietsers, automobilisten)

Het team van LOKAAL ALTERNATIEF wil in Zele het mobiliteitsplan verbeteren om gelijke aandacht te hebben voor ALLE weggebruikers. Waar en op welke plaats is welke weggebruiker belangrijk? Het is de bedoeling om oog te hebben voor allen. Of je nu te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met de auto naar het centrum van de gemeente komt, aan iedereen wordt gedacht.

De volksraadpleging die ons geweigerd werd, alhoewel we voldoende handtekeningen hadden, heeft ons gesterkt om ons nog harder in te zetten voor U. Wij willen op een constructieve manier bijdragen, met instemming van een ruime meerderheid van onze inwoners. Het verwijderen van de verkeersknippen is een absolute vereiste.

Iedereen is voor verkeersveiligheid en voor een aangename en veilige gemeente. Maar het is duidelijk dat niet alle oplossingen hiervoor gegeven door dit nieuwe circulatieplan, integraal door alle inwoners wordt gedragen. Uit respect voor de Zelenaar, uit respect voor de handelaars, uit respect voor de wandelaar, de fietser, de automobilist en de mensen met een bepaalde beperking, is het de bedoeling dat iedereen zich kan uitspreken over bepaalde cruciale wijzigingen die de gemoederen het meest beroeren.

Het is de bedoeling dat, via een aangepast circulatieplan, de kern en onze woonwijken van de gemeente  opnieuw aangenaam worden om er te wonen, te werken, te leven en te ontspannen. Zele wil een bereikbare gemeente zijn waar iedereen welkom is en waar het verkeer op een veilige manier wordt georganiseerd.

De handelskern van de gemeente dient bijgevolg goed bereikbaar te zijn, voor zowel het bestemmingsverkeer als voor passage. Zele fungeert van oudsher als kruispunt tussen Gent, Lokeren (Antwerpen) en Dendermonde (Brussel). Dat zou een pluspunt moeten zijn om mensen te doen stoppen in Zele.

Het LOKAAL ALTERNATIEF wil dit opnieuw mogelijk maken door::

1. Inspraak van de Zelenaars
Maximale inspraak:

Bedoeling is om alle betrokkenen inspraak te geven over onze voorstellen en mogelijke alternatieven, die hierna volgen. Na evaluatie en analyse, het juiste compromis te vinden.

2. Afschaffen knippen
Markt:  

Deze knip afschaffen en vervangen door een ‘fietsstraat’ waarbij doorgaand verkeer mogelijk blijft en al onze Zeelse handelaars ‘opnieuw’ goed bereikbaar zijn.

Tuinwijk – Stokstraat – Cederlaan:  

Ons voorstel: terugkeer naar de situatie van voor het circulatieplan. De toepassing ervan zal enkel gebeuren na een buurtraadpleging en wordt bepaald door de meerderheid van stemmen.

Koevliet: 

Deze ‘ZORGstraat’ wordt opnieuw toegankelijk langs beide richtingen en de knip wordt afgeschaft. Bij deze zorgstraat krijgen de voetgangers absolute voorrang en blijft het in evenwicht met de andere weggebruikers zoals fietsers, automobilisten en mensen met een beperking.  Er wordt een veilig (goed verlicht) verkeersplateau voorzien ter hoogte van de beide woonzorgcentra en ter hoogte van de school, het dagziekenhuis, kinderopvang en De Zeven,  zodat zorgbehoevenden en voetgangers geen hinder meer ondervinden van niveauverschillen en bijgevolg veilig de straat kunnen oversteken.

Driesstraat – Elststraat: 

Deze straat wordt opnieuw een eenrichtingsstraat. Het verkeer zal opnieuw rechtdoor kunnen rijden ter hoogte van de Dries (= plein aan de ingang van het sport- en wandelpark).

Karel Haegensstraat: 

De straat wordt een eenrichtingsstraat vanaf de Kouter naar de Driessstraat.

Lussen: 

Kleinere verkeerslussen worden ingevoerd om onnodig omrijden te voorkomen.

3. Aanpassen zone 30

Deze zone zal beperkt worden tot de schoolomgevingen, het centrum (kern van de gemeente) en de zorgstraat Koevliet. Bij schoolomgevingen kan overwogen worden om tijdzones in te voeren (via tijdsgebonden borden). Buiten deze zones gelden de reguliere verkeersregels. De neveneffecten van het huidige circulatieplan, zoals de verplaatsing van het verkeer naar de woonwijken, moeten grondig aangepakt worden.

4. Fietsstraten

Evaluatie na aanpassing van het mobiliteitsplan (in samenspraak met de buurtbewoners). Waar dit de veiligheid van de weggebruikers ten goede komt, zal dit worden voorzien.

5. Schoolstraten

Aan alle scholen worden ‘veilige’ oversteekplaatsen voorzien. Na aanpassing van het mobiliteitsplan wordt de noodzaak ervan opnieuw besproken met de school en de buurt. De slagbomen kunnen altijd worden ingezet volgens noodzaak  (oa. school – of buurtfeesten).

6. Eenrichtingsverkeer

De ‘kleine ring’ van Zele blijft behouden. Het eenrichtingsverkeer vanaf het kruispunt Oude Kouterdreef – Kouterstraat richting markt blijft ongewijzigd. De Elststraat, Driesstraat en Wezepoelstraat worden eveneens eenrichtingsstraten, waardoor de verbinding met de Kouter enkel in één richting mogelijk is. Zwaar vervoer wordt, zoals reeds voorzien, omgeleid via de Keltenlaan.

De Drieputtenstraat wordt enkele richting vanaf de Driesstraat naar de Kouter. Hier kan circulair gereden  worden, aangezien de Karel Haegenstraat opnieuw wordt opengesteld vanaf de Kouter naar de Driesstraat.

7. Parkings – parkeerpleinen

Julie Billiartplein 

2 inrijmogelijkheden, één via de Koevliet (naast ingang kerk) en één via de Kouterstraat, 1 uitrijmogelijkheid via de Kouterstraat.

Markt en Kouter:

Parkeermogelijkheden worden in overleg met de Zeelse middenstand verbeterd (oa. verlengen van de gratis parkeerduur waar nodig en de plaatsen met kortparkeren verhogen waar er middenstand is).

Zandberg:

In samenwerking met de buurt en de middenstand wordt het plein heringericht om zowel maximale parkeermogelijkheden als vergroening te realiseren. Ook hier weer enkele plaatsen om het kortparkeren mogelijk te maken.

8. Nachtverlichting

Herzien van de herinvoering of de herverdeling van de uren voor het aansteken van de nachtverlichting, en dit in functie van de verkeersveiligheid.

UW STEM

Wij zullen niet deelnemen aan een bestuur dat geen alternatieven zoekt voor de verkeersknippen in onze gemeente. Samen met u streven wij naar een alternatief circulatieplan. Niet de politiek, maar u kunt de toekomst van Zele bepalen. Uw stem moet en zal gehoord worden. Daar zullen we voor zorgen.

Uw stem = Onze kracht.

Scroll naar boven